Friday, February 11, 2011

Tenaga Nuklear : Sumber penjanaan tenaga elektrik

Oleh: Kori Hiwatari

Bahan api fosil seperti petroleum, arang batu, dan gas asli merupakan sumber utama bagi penjanaan tenaga elektrik di Malaysia. Ketiga-tiga sumber ini akan dibakar bagi menghasilkan tenaga haba yang akan menukarkan air kepada wap air yang seterusnya akan menggerakkan turbin. Pergerakan turbin inilah yang akan menghasilkan aliran elektrik. Namun, ketiga-tiga sumber ini akan pupus apabila digunakan secara berterusan walaupun banyak kawasan baru ditemui. Selain itu, timbul pula isu kesan sampinganya kepada alam sekitar. Pembakaran arang batu dan minyak menghasilkan gas-gas rumah hijau dan bahan-bahan terampai. Keadaan ini yang menyebabkan berlakunya masalah pencemaran udara, hujan asid, pemanasan global dan sebagainya.

Berikutan itu, banyak pihak berusaha mencari sumber tenaga yang lebih selamat, menjimatkan serta mampu bertahan untuk jangka masa yang lama. Antaranya ialah tenaga nuklear, tenaga suria, tenaga angin, tenaga hidro, biojisim, biogas, geoterma, ombak, tenaga dan terma lautan. Tenaga nuklear merupakan sumber tenaga bukan fosil manakala sumber-sumber yang lain adalah sumber tenaga boleh diperbaharui. Tenaga boleh diperbaharui adalah bersifat berkekalan, tidak menimbulkan pencemaran kepada alam sekitar dan boleh ditemui dimana-mana sahaja hasil daripada sifat tabii alam. 

Tenaga hidro diperoleh apabila air sungai di kawasan lebih tinggi diempang dan dialirkan ke turbin bagi menghasilkan tenaga elektrik sebelum berpindah ke kawasan rendah.  Sebahagian besar tenaga boleh diperbaharui di Malaysia diperolehi daripada tenaga ini. Walaupun ia boleh berfungsi sebagai kawasan rekreasi dan tidak mencemarkan alam, namun limpahan air yang terlalu banyak akan berlakunya kerosakan keseimbangan alam serta menjejaskan flora dan fauna. Sebagai contoh, apabila limpahan air berlaku, haiwan bersaiz besar seperti gajah, harimau  atau rusa mungkin mampu berpindah ke tempat lain, tetapi bagi haiwan bersaiz kecil seperti siput, kumbang atau mentibang, mereka agak sukar untuk berpindah ke kawasan lain dalam tempoh yang singkat. Bagaimana pula dengan spesis flora yang lain? Keadaan inilah yang amat dibimbangi oleh banyak pihak dalam projek Empangan Bakun. Selain itu, pembinaan empangan yang besar memerlukan belanja kos yang tinggi. 

Oleh kerana Malaysia berada di kawasan khatulistiwa, maka kita menerima pancaran matahari sepanjang tahun. Justeru bekalan tenaga suria dapat diperoleh tanpa mengira musim atau kedudukan matahari. Walaupun penggunaan tenaga suria bagi penjanaan tenaga elektrik telah lama digunakan sejak sekitar tahun 1980an lagi, namun hingga kini ia masih tidak ditingkatkan penggunaannya bagi skala besar atas faktor kengkangan teknologi. Teknologi sebegini masih lagi mahal. Bagi menghasilkan 1000MWatt, sebuah panel suria yang seluas 100 km2 diperlukan. Faktor alam sekitar juga perlu diambil kira. Walaupun berada garisan khatulistiwa, perlu diingatkan bahawa Malaysia juga terletak di kawasan tropika yang lembap. Maka, corak awan akan mempengaruhi keamatan sinaran suria yang menimpa bumi Malaysia. Oleh demikian, hingga kini kajian masih dijalankan agar dapat menghasilkan tenaga suria dalam keamatan sinaran yang rendah. 

Di Negara-negara Eropah dan Negara kepulauan, banyak kincir angin dibina secara komersial. Perkembangan ini menyebabkan banyak pihak yang menyarankan agar tenaga angin dapat digunapakai di Malaysia. Namun demikian, walaupun bersifat mesra alam tetapi ia agak sukar untuk diaplikasikan di Malaysia atas beberapa faktor. Kelajuan angin di Malaysia adalah sekitar 5 m s-1. Kincir angin perlu dibina di kawasan tinggi dan terpencil. Selain itu, pembinaannya memerlukan kos yang tinggi. 

Biojisim  terhasil daripada pembakaran  sisa pertanian, sampah domestik bahan organik manakala biogas terhasil daripada pembakaran gas metana yang terhasil daripada pereputan bahan organik. Kedua-duanya menggunakan konsep yang sama seperti petroleum dan arang batu bagi tujuan penjanaan tenaga elektrik. Cuma apa yang membezakannya adalah sumber bahan api itu sendiri. Tenaga geoterma, ombak, tenaga dan terma lautan adalah agak agak sukar untuk diaplikasikan di Malaysia berikutan faktor persekitaran yang tidak mengizinkan. Malahan ia memakan belanja kos yang tinggi. 

Tenaga nuklear dihasilkan apabila nukleus sesuatu yang kurang stabil mengalami proses pembelahan dan pelakuran. Ia terbukti dapat diaplikasi bagi tujuan penjanaan tenaga elektrik, penyulingan air laut serta beberapa kegunaan lain dalam industri lain walaupun ia sering dikaitkan dengan peperangan. Penggunaan tenaga nuklear di Malaysia pula bermula pada sekitar tahun 1970an lagi yang mana sebuah reaktor kajian yang dikenali sebagai Triga Mark 11 dibina untuk tujuan kajian. Negara lain seperti Korea Selatan juga turut mengorak langkah yang sama seperti Malaysia pada ketika itu. 

Namun, Korea Selatan kini menjadi Negara kelima yang memiliki 20 buah loji reaktor nuklear yang menjadi sumber penjanaan utama tenaga elektrik manakala Malaysia pula masih lagi kurang berupaya membina loji tersebut disebabkan beberapa faktor. Antaranya ialah kurangnya komitmen kerajaan terhadap tenaga ini dan kebimbangan serta kekurangan sokongan daripada masyarakat. Ramai yang beranggapan bahawa Malaysia masih kurang berupaya untuk membina teknologi tenaga nuklear selain isu kesannya terhadap alam sekitar berikutan tragedi Chenobyl dan Three Mile Island. 

Walaubagaimanapun, isu ketidakupayaan ini tidak seharusnya timbul. Sekiranya Malaysia mampu membina Bangunan Berkembar Petronas, laluan SMART, dan beberapa projek mega Negara yang lain tatkala dunia ketika itu merasakan ia agak mustahil bagi sebuah negara membangun seperti Malaysia, mengapa tidak kepada projek pembinaan reaktor loji tenaga nuklear? Selepas tragedi Chenobyl, banyak pihak telah berusaha bagi meningkatkan keselamatan dan teknologi tenaga ini bagi meminimumkan impaknya sekiranya kemalangan terjadi. Sebagai contoh, reaktor telah direka supaya ‘shutdown’ secara automatik apabila berlaku keadaan yang tidak dijangka seperti gempa bumi, ribut, proses tindakbalas berantai yang berada luar kawalan secara tiba-tiba dan sebagainya. 

Bagi kebanyakan negara seperti Sweeden, Jepun, dan Amerika, mereka akan melupuskan sisa bahan api nuklear yang beradioaktif dengan menyimpan ia jauh ke dalam dasar bawah tanah. Selain itu, sisa bahan api yang bertahap tinggi juga boleh diproses semula untuk digunapakai sebagai bahan api tenaga nuklear. Namun masih timbul kebimbangan mengenai kemampuan Malaysia. 



Menurut Prof. Dr KunMo Chung, penasihat bagi Korea Electric Power Corporation dalam seminar ‘Talk and Dialogue on South Korea’s Experience on Nuclear Power Development’ pada tahun 2009 pernah menyatakan faktor-faktor utama kejayaan Korea Selatan kini dalam teknologi tersebut. Pertama ialah kepimpinan dan komitmen kerajaan Korea terhadap teknologi nuklear. Selain itu, adanya sokongan kuat dan galakkan daripada masyarakat Korea. Dalam hal ini, masyarakat Malaysia perlu didedahkan tentang keberkesanan teknologi tenaga nuklear bagi penjanaan tenaga elektrik. Lihat saja pada negara Jepun yang mana dua buah ledakan bom atom pernah berlaku pada perang dunia kedua. Ironinya Jepun kini memiliki 55 buah loji tenaga nuklear yang masih lagi aktif. Rakyat Korea juga sudah sedia maklum bahawa tenaga nuklear juga boleh digunakan untuk tujuan keamanan. 

Menurut beliau, adanya semangat patriotik dan kesetiaan yang mendalam di kalangan rakyat Korea yang berpendidikan tinggi dan berkemahiran terutama yang berkaitan tenaga nuklear. Banyak tenaga pakar yang pulang ke Korea selepas menimba banyak pengalaman di luar negara. Mereka sedar betapa pentingnya sumbangan bakti mereka terhadap negara walaupun mungkin faedahnya tidaklah sebaik mana dengan faedah yang dimiliki oleh tenaga pakar lain di negara lain seperti bayaran gaji, atau keselesaan hidup, atau sebagainya.
  
Ujarnya lagi, kerjasama dan sumbangan industri-industri domestik dan luar negara serta institusi-institusi penyelidikan juga kunci kejayaan Korea dalam menggerakkan teknologi tenaga nuklear di tempat mereka. Memang benar Korea telah membangunkan teknologi reaktornya sendiri namun pada awal pengenalan tenaga nuklear, Korea telah menjalinkan kerjasama dengan industri yang berkaitan dengan teknologi reaktor nuklear seperti Westinghouse. Hasilnya perpindahan teknologi reaktor berlaku. Pada peringkat seterusnya, mereka pula berupaya untuk membangunkan teknologi tersebut hasil penyelidikan mereka menerusi institusi-institusi penyelidikan yang telah diberikan kemudahan-kemudahan bertaraf dunia. Antaranya ialah KAIST yang kini terkenal di mata dunia sebagai universiti penyelidikan yang berdaya maju dalam bidang sains dan kejuruteraan nuklear.

Beliau turut menambah, seandainya Malaysia menuruti faktor-faktor kejayaan ini, beliau tidak menolak kemungkinan Malaysia mampu memiliki loji tenaga nuklearnya sendiri dalam tempoh 5 tahun sahaja. Namun ia bergantung kepada kita sendiri sejauh mana kita ingin meneroka dalam bidang ini. Justeru, pemahaman rakyat mengenai tenaga nuklear amat penting sebagai langkah utama dalam mengalakkan penggunaannya sebagai sumber penjanaan tenaga elektrik utama negara.

6 comments:

  1. setsuna F Seie, cadangan anda akan dipertimbangkan nanti.......

    ReplyDelete
  2. sori bertanya, rasanya gambar RTP tu 'illegal', sebab tidak dibenarkan ambil gambar unless, u copy from official source. Anyway, please help us providing accurate info about NPP to public.

    Nice blog

    ReplyDelete
  3. minta maaf kerna terlepas pandang akan hal ni. penulis cuma berniat utk menunjukkan kewujudan research reactor kpd sesiapa yg tidak tahu langsung akan ia. Apapun, kesilapan ni akan dibaiki bg mengelakkan kesusahan pd masa akan dtg. Tq bnykx2 akan kebimbangan saudara.....

    ReplyDelete